
Piesňový večer na Smolenickom zámku
Privátne Beethovenovo requiem a nevianočná Ryba so Schubertom.
Koncert, ktorý nám poskytuje šancu nielen objaviť, že ikona vianočného obdobia a autor obľúbenej vianočnej omše „Česká mše vánoční“ Jakub Ján Ryba skladal tiež veľmi vtipné a vrelé piesne, ale rovnako ukazuje, že Beethoven by neprežil bez českej šľachty a že jeho pražské konexie v ňom vzbudzovali neobyčajnú invenciu, vďaka ktorej skomponoval prvé privátne requiem v hudobných dejinách. Koho by potom ešte prekvapilo odhalenie, že Schubert bol prvým ekológom a že dokázal previesť svoj súcit s určitým druhom ryby do hudby?
Na túto otázku nájdete odpoveď na koncerte, ktorý sa uskutoční na originálnom mieste, s výnimočným nástrojom, so skvelými umelcami a s výnimočným programom.
Srdečne Vás pozývame na koncert, ktorý sa uskutoční 15. novembra 2022 o 18:00 na Zámku v Smoleniciach.
Vstup: zadarmo
***
Barbara Maria Willi
lásku k historickým nástrojom a zručnosti v ladení jej priniesli Jos van Immerseel a Mark Lindley. Jesper Christensen v nej budoval túžbu zrealizovať generálny bas čo najvernejšie barokovým princípom.
Spolupracovala s umelcami ako napríklad Magdalena Kožená, Martina Janková, Erich Hoeprich, Doron Sherwin, Erich Höbarth, Sergio Azzolini, Christian Leiterer atď. Barbara Maria Willi koncertuje na významných pódiách ako napríklad v Zürišskej opere, vo viedenskom Konzerthause, vo filharmóniách v Krakove, Essene, Vrotislavi, na Bratislavskom hrade, v pražskom Rudolfíne ai.
Cembalistka a sólistka na kladivkový klavír rada prináša nové uhly pohľadov do hudobného vnímania. Dôkladne skúmala generálbasové pramene 17. storočia a často prekvapí svojimi osobitými realizáciami. S kladivkovým klavírom podnietila výskumnú cestu do oblasti piesňovej tvorby 18. storočia a predstavila celý rad neznámych českých autorov (Josef Rösler, Ján Hugo Voříšek, Leopold Koželuh ad).
Barbara Maria Willi založila cembalovú triedu na Janáčkovej akadémii múzických umení v Brne a od roku 2014 je vedúcou tamojšej katedry organovej a historickej interpretácie.
Jej dramaturgia pre festival Concentus Moraviae sú nápadité a provokatívne (flámska búrka, veľkí skladatelia a jej nepriatelia). Vďaka jej pôsobeniu sa stal Concentus Moraviae biennale starej hudby s najväčším počtom koncertov na autentické nástroje v strednej Európe. Od roku 2014 zodpovedá aj za dramaturgiu festivalu Bachov organovú jeseň. Spolu s agentúrou C.E.M.A. založila úspešný cyklus koncertov starej hudby v Brne pod názvom Barbara Maria Willi uvádza.
Je autorkou generálbasovej detektívky „Generálbas alebo kto zavraždil kontrapunkt?“ (Musica Sacra, Brno 2010). V súčasnej dobe sa venuje aj interpretácii súčasnej hudby, okrem iného s Brno Contemporary Orchestra.
Tomáš Šelc
je absolventom Vysokej školy múzických umení v Bratislave v triede prof. Petra Mikuláša. Pred štúdiom na VŠMU absolvoval operný spev a zborové dirigovanie na Konzervatóriu v Bratislave (Alžbeta Michálková, Dušan Bill). V roku 2013 získal cenu Študentská osobnosť Slovenska za rok 2013/2014 v kategórii Hudba a umenie. V roku 2020 mu bola udelená Cena Frica Kafendu za vynikajúce interpretačné výsledky doma i v zahraničí. Od roku 2020 je členom Spolku koncertných umelcov na Slovensku.
Napriek mladému veku je všestranným interpretom venujúcim sa duchovnej hudbe, piesňovej tvorbe, opere i operetnému žánru. Od roku 2006 sa pravideľne zúčastňoval na domácich a zahraničných medzinárodných speváckych súťažiach (Vráble, Trnava, Karlove Vary, Kroměříž, Olomouc, Eger, Praha, Mníchov, Berlín), na ktorých sa pravidelne umiestňoval na najvyšších priečkach (osem prvých miest, jedno druhé a jedno tretie miesto) a získaval mimoriadne ocenenia poroty.
Predstavil sa na prestížnych koncertných pódiách a medzinárodných festivaloch v Bratislave (Konvergencie, Bratislavské hudobné slávnosti, Albrechtina, Dni starej hudby), Žiline (Stredoeurópsky festival koncertného umenia), Spišské podhradie (Musica Nobilis), Košiciach, Brne (Veľkonočný festival duchovnej hudby), Prahe (Pražské jaro, Festival Jarmily Novotnej), Bayreuthe, Hannoveri (NDR), Johannesburgu (Johannesbourg International Mozart Festival), Varšave (Veľkonočný festival Ludwiga van Beethovena), Wroclawe (Wratislavia Cantans), Santanderi (Festival de Santander), Bilbau (Festival Art Sacrum), Tokyu, Kanazawe, Lübecku (Schleswig-Holstein Musik Festival) a iných. Absolvoval majstrovské kurzy zamerané na interpretáciu barokovej hudby pod vedením Petra Schreiera v nemeckom Lübecku a majstrovský kurz s Evou Márton.
Spoluúčinkoval na svetových premiérach diel Jorgea Bossa a Vladimíra Godára. Realizoval nahrávky pre vydavateľstvá Hänssler Classic (Gabriel Fauré: Requiem/dir. Rolf Beck), Pavian Records (Vladimír Godár – Querela pacis/dir. Andrew Parrott), Phaedra (Ján Levoslav Bella – Cirkevné diela/dir. David Porcelijn). V roku 2012 vydal v Pavian Records svoje profilové CD s piesňovou tvorbou Alexandra Albrechta – „Biographie“. V roku 2013 vydal vo vydavateľstve Music Forum svoje druhé profilové CD so slovenskou duchovnou tvorbou pod názvom “Ave Maria et alia opera musica sacra”. Toto CD bolo nominované na album roka za rok 2013 v kategórii Klasická hudba v súťaži Radio_Head Awards. V roku 2014 spoluúčinkoval na nahrávke CD nosiča “Paratum Cor” – so skladbami františkánskych skladateľov z 18. storočia, ktoré bolo vydané vo vydavateľstve Serafin. V roku 2015 spoluúčinkoval na nahrávke CD nosiča “Talianske árie” od Jana Dismasa Zelenku, ktoré bolo vydané vo vydavateľstve Accent. V roku 2017 spoluúcinkoval na nahrávke CD nosiča “Deus meus et omnia” – so skladbami františkánskych skladateľov z 18. storočia, ktoré bolo vydané vo vydavateľstve Serafin. V roku 2018 sa spolupodieľal na nahrávke CD pod názvom “Jan Dismas zelenka – Missa ZVW33, ktoré nahral v Českej republike pod taktovkou Václava Luksa (Collegium1704) a ktoré bude vydané v roku 2019. V tom istom roku sa spolupodieľal na nahrávke CD pod názvom “Antonín Rejcha – Requiem”, ktoré nahral opäť v Českej republike pod taktovkou Zděnka Klaudu a ktoré bude vydané v roku 2019. V roku 2018 sa taktiež spolupodieľal na nahrávke CD pod názvom “Kantáty Jána Levoslava Bellu”, ktoré nahral v Slovenskom rozhlase pod taktovkou Andrew Parrotta. CD bude vydané vo vydavateľstve Hudobné centrum v roku 2019.
V roku 2013 debutoval v Národnom divadle Brno v úlohe Masetta (W. A. Mozart – Don Giovanni). V Národnom divadle Brno ďalej stvárnil úlohu Visconte di Suze (G. Donizetti – Maria di Rohan) a Zunigu (G. Bizet – Carmen) a v Slovenskom národnom divadle sa predstavil v úlohách Publia (W. A. Mozart – La Clemenza di Tito), 1. Nazareťana (R. Strauss – Salome) a Taddea (G. Paisiello – Kráľ Teodor v Benátkach). V roku 2017 debutoval v Moravskoslezskom národnom divadle Ostrava v úlohe Agamemnona (Ch. W. Gluck – Ifigénia v Aulide). V roku 2018 sa predstavil v úlohe Maestra Spinelloccia a Amantia di Nicolaia (G. Puccini – Gianni Schicchi) v Slovenskom národnom divadle a Moravskosleszkom národnom divadle Ostrava.
Je členom prestížnych zborových a ansámblových zoskupení: Collegium Vocale Gent (Philippe Herreweghe), Clemencic Consort (René Clemencic), Taverner Consort (Andrew Parrott), Collegium 1704 (Václav Luks) a Cappella Mariana (Vojtěch Semerád).
Ako sólista spolupracoval so Singapore Symphony Orchestra, Johannesbourg Mozart Festival Orchestra, Kanazawa Symphony Orchestra, Barockorchester Elbipolis Hamburg, Süd-west Symphony Orchestra, Bamberger Symphoniker, Schleswig Holstein Orchester, Savaria Barok Orchester, Dohnányi Orchestra Budafok, Orchestre National des Pays de la Loire, Maďarským symfonickým orchestrom, Maďarským rádiovým orchestrom, Budapesť Festival Orchestra, Filharmóniou Zlín, Janáčkovou filharmóniou Ostrava, Filharmóniou Brno, Filharmóniou Hradec Králové, Českými komornými sólistami, Orchestrom Slovenskej filharmónie, SKO Bohdana Warchala, Musica Florea, Solamente naturali, a ďalšími.